7 Nisan 2010 Çarşamba

***NOHUT MAYASI YAPIMI VE NOHUT MAYALI EKMEK***

“Ey iman edenler! Size verdiğimiz rızıkların temiz, helal olanlarından yiyin; eğer sadece O’na kulluk ediyorsanız, Allah’a şükredin. O’na karşı diliniz, bedeniniz ve malınızla, kulluk borcunuz olan şükrü yerine getirin.” (Bakara 172)Yukardaki ayeti ne zaman okusam veya dinlesem beni derin düşüncelere sevkeder.Her şeyin sahteleştiği,içtiğimiz sudan,yediğimiz ekmeğe kadar hilenin kol gezdiği bir zamanda yaşıyoruz.Doğal olan,katıksız işlenmemiş yiyeceklere her zamankinden çok ihtiyacımız var.Çeşit çok fakat güvenebileceğimiz gıdalar çok az.Sadece ekmeğin içindeki katkı maddelerini buradan okuyabilirsiniz.Boğazımızdan geçen gıdaların maneviyatımızı çok etkilediğini düşünüyorum.Bu yüzden elimden geldiğince hemen herşeyi evimde yapmaya çalışıyorum…
Bu ekmek işinede ne zaman merak sardım hatırlamıyorum.Evde pişerken kokusu iliklerinize kadar işleyen ekmeğin yaşattığı mutluluk bambaşkadır…..
Bu aralar evde yapılan doğal mayalarla ilgili sıkı bir çalışma içindeyim.Daha evvel bunu hiç denememiştim.İlk olarak sizinle “tatlı maya” olarakta bilinen nohut mayasını elimden geldiğince anlatmaya çalışacağım.Nohut mayası daha çok ege bölgesinde özellikle benimde çocukluğumun geçtiği İzmir’de kullanılıyormuş.Anneciğimlede ettiğim istişareler sonucu edindiğim bilgi ve tecrübeler sonucu yaklaşık 30 saat süren maya ve ekmek serüvenim oldu.Çok zor olduğu için değil sadece zaman aldığı için bu kadar uzadı.Hadi başlayalım;1.aşamaÖncelikle bir avuç nohutu(eski nohut olması daha makbulmüş)demir havanda veya benim yaptığım gibi sert bir yerin üzerinde taş yardımıyla kırın.Bir kaç parçaya ayrılması yeterli
1.aşama2
Kırdığınız nohutları kapaklı bir kavanoza koyun.İçine 1-1.5 yemek kaşığı kadar un bir fiske tuz ve üzerini iki parmak geçene kadar sıcak su koyun.Su kaynar olmayacak annemin deyişiyle “eli ısıracak kadar”. kapağını kapatın.Kenarlarını sıkıca kapatıp üzerini örtün(Ben atkı kullandım)Kuytu bir yere koyun.Ben bu işlemi öğlen saatlerinde yaptım.Akşam 23 sıralarında kavanozu açıp içine bir çay bardağı kaynar su koyun ki sıcaklığını muhafaza etsin.Üzerini tekrar örtüp sabaha kadar bekletin.1.aşama3Sabah kalkıp kavanoza baktığınız zaman görüntü en azından böyle olmalıdır.mayadan kötü bir koku alacaksınız sakın telaşlanmayın.Ekmek piştiği zaman kokudan eser kalmayacak.2.aşamaHamur yoğurma kabına 3-4 bardak tam buğday ununu alıp içine kavanozdaki mayayı bir süzgeç yardımıyla süzün.3.aşama
Bu ayarda yada biraz daha cıvıkta olabilir bir ön hamur yoğurun.Üzerini sıkıca örtüp mayalanmaya bırakın.Bir kaç saat sonra üzeri delik delik olmuşsa mayalanmış demektir.Bu ön hamurdan bir bardak kadar ayırarak daha sonra yapacağınız ekmeğe maya olarak kullanabilirsiniz.Üzerine tekrar yeteri kadar su ve un koyarak poğaça hamurundan biraz daha yumuşak bir hamur elde edin.4.aşamaVe tekrar üstünü örtüp mayalanmaya bırakın.6.aşama
Mayalanan bir hamur,çektiğiniz zaman bu şekilde tel tel görünmelidir.7.aşamaHamuru tekrar yoğurup,uygun tepsilere en fazla yarıya gelecek kadar yerleştirin.ben ekmeğin kabuk tarafını daha çok sediğim için büyük tepsiye gayet ince hamur koydum. Üzerine biraz kepek ve un serpiştirdim.Ya fırının içinde yada üzerini strech filmle kapatarak iki katına gelene kadar kadar bekletin.200 derecelik fırında üzeri kızarana kadar pişirin.Üzeri kızardıktan sonra fırının derecesini 170 e düşürünki içini iyice çeksin.dilimlenmiş 2Ve nihayet ekmeklerimiz pişti.Bu benim için ne büyük bir mutluluktu anlatamam.Rabbime şükürler olsun ki başardıııııııım….

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder